PAINISÄÄNTÖTULKINNAT 2005 / päivitetty 14.2.2005

 

 

Huom! Tulkinta on osittain tarkentunut uuden Molskin tuomaripalstalla olevasta kirjoituksesta.

 

 Passiivisuusvaroitusta/-huomautusta (P) ei merkitä arvostelutuomarin eikä ylituomarin ottelupöytäkirjaan. Passiivisuudesta huomautetaan ottelijoille mattotuomarin stimuloinnilla (esim. red open). Mikäli passiivisuus jatkuu mattotuomarin stimuloimisesta

 (=  passiivisuushuomautuksista) huolimatta,  tuomarit antavat passiiviselle painijalle varoituksen (0) ja vastustajalle pisteen.

 

 

 

 

OTTELUJÄRJESTELMÄ

 

Suora eliminointi keräilyotteluilla. Ottelut aloitetaan tarvittaessa tasauskierroksilla, jolloin ottelijoiden määrä saadaan sopivaksi (4,8,16,32 jne). Ottelun voittajat jatkavat otteluita, kunnes kaksi ottelijaa on jäljellä. Nämä ottelijat painivat finaaliottelun. Ennen finaaliottelua alkavat keräilyottelut. Finalisteille hävinneet painijat jatkavat otteluita. Keräilyotteluissa hävinneet   painijat putoavat jatkosta ja otteluita jatketaan siten että kahden viimeisen keräilyottelun voittajat saavat pronssimitalin. Eli kilpailuissa jaetaan kaksi pronssimitalia. Mikäli sarjassa on vähemmän kuin kuusi painijaa jaetaan vain yksi pronssimitali. Mikäli painijoita sarjassa on viisi tai vähemmän painitaan kaikki kaikkia vastaan.

1)     Jokainen sarja painitaan yhdessä päivässä. Punnitus on jokaisen sarjan edeltävänä päivänä.

 

OTTELUIDEN KESTO

 

1)     Senioreilla ja junioreilla otteluissa on kolme kahden minuutin jaksoa. Pojilla ja tytöillä jakson otteluaika on 1,5 minuuttia. Jaksojen välillä on 30 sekunnin tauko. Jokaisen jakson jälkeen nimetään jakson voittaja. Painija, joka voittaa kaksi jaksoa on ottelun voittaja. Mikäli sama painija voittaa kaksi ensimmäistä jaksoa, ei kolmatta jaksoa painita. Selätys päättää ottelun tapahtui se millä jaksolla tahansa. Varoitukset lasketaan yhteen. Kolme varoitusta päättää ottelun, annetaan ne millä jaksoilla tahansa.

 

 

2)     Mikäli jakso päättyy tasatilanteeseen, määritellään voittaja seuraavasti:

        korkeampiarvoisten teknisten pisteiden määrä                                                            

 painija, jolla on vähemmän varoituksia

 – mikäli voittaja ei edellä esitetyllä tavalla selviä, voittaja on viimeisen pisteen saanut painija.

 

MUUTOKSET OTTELUSSA

 

1)     Painija, joka suorittaa 5 pisteen heiton, voittaa jakson huolimatta pistetilanteesta. Tuomareiden on odotettava mahdollinen selätys.

2)     Painija, joka suorittaa kaksi 3 pisteen heittoa samalla jaksolla, voittaa jakson huolimatta pistetilanteesta. Tuomareiden on odotettava mahdollinen selätys.

3)     Painija, joka ottaa vähintään 6 pisteen eron vastustajastaan, voittaa jakson.

4)     Mikäli painija astuu jalallaan pystyasennossa maton suoja-alueelle, hänen vastustajaansa hyvitetään yhdellä pisteellä. Mikäli hyökkäävä painija koskettaa maton ulkopuolista aluetta yrittäessään liikettä tai suorittaessaan liikettä eikä onnistu pistesuorituksessaan, hyvitetään hänen vastustajaansa pisteellä.

5)     Matolta pakenemisesta ja otteesta pakenemisesta pysty- tai mattotilanteessa hyvitetään vastustajaa yhdellä tai kahdella pisteellä kuten nykyisinkin.

6)     Mikäli painija keskeyttää ottelun loukkaantumisen vuoksi, ilman että hänestä vuotaa verta, vastustajaa hyvitetään yhdellä pisteellä.   Mikäli painija suorittaa sääntöjen vastaisen liikkeen, mikä vahingoittaa hänen vastustajaansa, hyvitetään vastustajaa ottelun keskeytyksestä 1 tai 2 pisteellä. Mikäli painija suorittaa kielletyn liikkeen tahallisesti, hänelle annetaan lisäksi varoitus.

7)     Lisäpiste kaikista mattonostoista  tehdyistä heitoista poistetaan.

8)     Mattotilanteesta ylösnousupiste poistetaan.

9)     Parterre-asentoon määrääminen varoituksen tai passiivisuusvaroituksen tai parterre-asennossa matolta poistuttaessa  poistetaan. Ottelu jatkuu pystytilanteella myös maton ulkopuolelle tehdyn heittosuorituksen jälkeen. Ainoastaan mattopainitilanteessa, jossa alla oleva painija tekee sääntöjen vastaisen liikkeen, josta hän saa varoituksen ja vastustajaa hyvitetään 1 tai 2 pisteellä, ottelu jatkuu mattotilanteella.

10) Vyörytyksen ja nilkkalukon voi tehdä peräkkäin useita kertoja pisteiden arvoisesti.

11) Passiivisuudesta huomautetaan painijoita mattotuomarin kehoitussanoin   stimuloimalla  (esim blue open). Mattotuomari voi myös kerran keskeyttää ottelun ja huomauttaa passiivista painijaa. Mikäli sama painija jatkaa edelleen passiivisuutta huolimatta tuomarin käskysanoista, tuomari antaa  hänelle  varoituksen ja vastustajalle pisteen (= kieltäytyminen painista).

12) Mikäli jakso kahden minuutin painimisen jälkeen päättyy 0-0 tilanteeseen, määrätään ”ristivyöote”. Tuomari arpoo ensimmäiseksi otteen ottavan painijan. Jatkoaika voi kestää enintään 30 sekuntia. Mikäli  30 sekunnin jälkeen ei ole tullut suorituspisteitä, annetaan piste otteen ensiksi ottaneen vastustajalle. Ensimmäinen pistesuoritus päättää jakson. Kuitenkin mikäli painija saa vastustajan suoraan  ”siltatilanteeseen” on tuomarin odotettava mahdollinen selätys ( huom ! 30 sekuntia). Selätys päättää ottelun.               

13) Kreikkalais-roomalaisessa painissa jakson päättyessä 0-0, molemmat painijat käsketään maton ”keskialueen” sisälle jalat rinnakkain rinta rintaa vasten. Arvonnan voittanut painija ottaa otteen ensin. Hän voi suorittaa liikkeen heti, kun tuomari on todennut otteen oikeaksi ja viheltää ottelun käyntiin, huolimatta siitä onko vastustajalla ote kiinni. Mikäli ottelu jatkuu 30 sekuntia eikä suorituspisteitä synny, arvonnan hävinnyt painija saa pisteen. Vaikka ote/otteet irtoaisivat painitaan 30 sekuntia, ellei sitä ennen pistesuorituksia synny.

14) ”Ristivyö-ote vapaapainissa otetaan eri tavalla. Arvonnan voittanut painija ottaa otteen vastustajan jalasta. Painijan, joka häviää arvonnan on mentävä maton keskelle ja laitettava toinen jalkansa keskusympyrään. Vastustaja ottaa kaksin käsin (sormet oman ranteen ympärillä) tästä jalasta (polvitaive) kiinni,  oma pää sisä- tai ulkopuolella. Vastustajan jalka tulee olla kontaktissa mattoon. Tuomari viheltää ottelun käyntiin välittömästi, kun ote on otettu. Vaikka ote irtoaisikin painitaan 30 sekuntia, ellei sitä ennen pistesuorituksia synny.

 

15) Painijoilla on ottelun päättymisen jälkeen vähintään 15 minuuttia aikaa palautua ennen seuraavaa ottelua.

 

Lahdessa 14.2.2005

Pertti Vehviläinen