Huom! Tulkinta on osittain tarkentunut uuden Molskin
tuomaripalstalla olevasta kirjoituksesta.
Passiivisuusvaroitusta/-huomautusta (P) ei merkitä
arvostelutuomarin eikä ylituomarin ottelupöytäkirjaan. Passiivisuudesta
huomautetaan ottelijoille mattotuomarin stimuloinnilla (esim. red open).
Mikäli passiivisuus jatkuu mattotuomarin
stimuloimisesta
(= passiivisuushuomautuksista)
huolimatta, tuomarit antavat
passiiviselle painijalle varoituksen (0) ja vastustajalle pisteen.
OTTELUJÄRJESTELMÄ
Suora eliminointi
keräilyotteluilla. Ottelut
aloitetaan tarvittaessa tasauskierroksilla, jolloin ottelijoiden määrä saadaan
sopivaksi (4,8,16,32 jne). Ottelun voittajat
jatkavat otteluita, kunnes kaksi ottelijaa on jäljellä. Nämä ottelijat painivat
finaaliottelun. Ennen finaaliottelua alkavat keräilyottelut. Finalisteille
hävinneet painijat jatkavat otteluita. Keräilyotteluissa hävinneet painijat putoavat jatkosta ja
otteluita jatketaan siten että kahden viimeisen keräilyottelun voittajat saavat
pronssimitalin. Eli kilpailuissa jaetaan kaksi pronssimitalia. Mikäli sarjassa on vähemmän kuin kuusi painijaa jaetaan vain yksi pronssimitali.
Mikäli painijoita sarjassa on viisi tai vähemmän painitaan kaikki
kaikkia vastaan.
1) Jokainen sarja painitaan yhdessä päivässä. Punnitus
on jokaisen sarjan edeltävänä päivänä.
OTTELUIDEN KESTO
1) Senioreilla ja junioreilla otteluissa on kolme kahden
minuutin jaksoa. Pojilla ja tytöillä jakson otteluaika on 1,5 minuuttia.
Jaksojen välillä on 30 sekunnin tauko. Jokaisen jakson jälkeen nimetään jakson
voittaja. Painija, joka voittaa kaksi jaksoa on ottelun voittaja. Mikäli sama
painija voittaa kaksi ensimmäistä jaksoa, ei kolmatta jaksoa painita. Selätys
päättää ottelun tapahtui se millä jaksolla tahansa. Varoitukset lasketaan yhteen. Kolme varoitusta päättää
ottelun, annetaan ne millä jaksoilla tahansa.
2) Mikäli jakso päättyy tasatilanteeseen, määritellään
voittaja seuraavasti:
–
korkeampiarvoisten
teknisten pisteiden määrä
– painija, jolla on vähemmän varoituksia
– mikäli voittaja ei edellä esitetyllä tavalla
selviä, voittaja on viimeisen pisteen saanut painija.
MUUTOKSET OTTELUSSA
1)
Painija,
joka suorittaa 5 pisteen heiton, voittaa jakson huolimatta pistetilanteesta. Tuomareiden on odotettava mahdollinen selätys.
2)
Painija, joka
suorittaa kaksi 3 pisteen heittoa samalla jaksolla, voittaa jakson huolimatta
pistetilanteesta. Tuomareiden on odotettava
mahdollinen selätys.
3)
Painija, joka
ottaa vähintään 6 pisteen eron vastustajastaan, voittaa jakson.
4)
Mikäli painija
astuu jalallaan pystyasennossa maton suoja-alueelle, hänen vastustajaansa
hyvitetään yhdellä pisteellä. Mikäli hyökkäävä
painija koskettaa maton ulkopuolista aluetta yrittäessään liikettä tai
suorittaessaan liikettä eikä onnistu pistesuorituksessaan, hyvitetään hänen
vastustajaansa pisteellä.
5)
Matolta
pakenemisesta ja otteesta pakenemisesta pysty- tai mattotilanteessa hyvitetään
vastustajaa yhdellä tai kahdella pisteellä kuten nykyisinkin.
6)
Mikäli painija
keskeyttää ottelun loukkaantumisen vuoksi, ilman että hänestä vuotaa verta,
vastustajaa hyvitetään yhdellä pisteellä. Mikäli painija suorittaa sääntöjen vastaisen
liikkeen, mikä vahingoittaa hänen vastustajaansa, hyvitetään vastustajaa
ottelun keskeytyksestä 1 tai 2 pisteellä. Mikäli painija suorittaa kielletyn
liikkeen tahallisesti, hänelle annetaan lisäksi varoitus.
7)
Lisäpiste
kaikista mattonostoista
tehdyistä heitoista poistetaan.
8)
Mattotilanteesta
ylösnousupiste poistetaan.
9)
Parterre-asentoon
määrääminen varoituksen tai passiivisuusvaroituksen tai parterre-asennossa
matolta poistuttaessa
poistetaan. Ottelu jatkuu
pystytilanteella myös maton ulkopuolelle tehdyn heittosuorituksen jälkeen.
Ainoastaan mattopainitilanteessa, jossa alla oleva painija tekee sääntöjen
vastaisen liikkeen, josta hän saa varoituksen ja vastustajaa hyvitetään 1 tai 2
pisteellä, ottelu jatkuu mattotilanteella.
10) Vyörytyksen ja nilkkalukon voi tehdä peräkkäin useita
kertoja pisteiden arvoisesti.
11) Passiivisuudesta
huomautetaan painijoita mattotuomarin kehoitussanoin stimuloimalla (esim blue open). Mattotuomari voi myös
kerran keskeyttää ottelun ja huomauttaa passiivista painijaa. Mikäli sama painija
jatkaa edelleen passiivisuutta huolimatta tuomarin käskysanoista, tuomari antaa hänelle varoituksen ja vastustajalle pisteen (=
kieltäytyminen painista).
12)
Mikäli jakso kahden minuutin painimisen jälkeen päättyy 0-0
tilanteeseen, määrätään ”ristivyöote”. Tuomari arpoo ensimmäiseksi otteen
ottavan painijan. Jatkoaika voi kestää enintään 30 sekuntia. Mikäli 30 sekunnin jälkeen ei ole tullut
suorituspisteitä, annetaan piste
otteen ensiksi ottaneen vastustajalle. Ensimmäinen pistesuoritus päättää jakson.
Kuitenkin mikäli painija saa vastustajan suoraan ”siltatilanteeseen” on tuomarin
odotettava mahdollinen selätys ( huom ! 30 sekuntia).
Selätys päättää ottelun.
13)
Kreikkalais-roomalaisessa painissa jakson
päättyessä 0-0, molemmat painijat käsketään maton ”keskialueen” sisälle jalat
rinnakkain rinta rintaa vasten. Arvonnan voittanut painija ottaa otteen ensin. Hän voi suorittaa
liikkeen heti, kun tuomari on todennut otteen oikeaksi ja viheltää ottelun
käyntiin, huolimatta siitä onko vastustajalla ote kiinni. Mikäli
ottelu jatkuu 30 sekuntia eikä suorituspisteitä synny, arvonnan hävinnyt
painija saa pisteen. Vaikka ote/otteet irtoaisivat painitaan 30
sekuntia, ellei sitä ennen pistesuorituksia synny.
14)
”Ristivyö-ote vapaapainissa otetaan eri
tavalla. Arvonnan voittanut painija ottaa otteen vastustajan jalasta. Painijan, joka häviää arvonnan on mentävä maton keskelle ja
laitettava toinen jalkansa keskusympyrään. Vastustaja
ottaa kaksin käsin (sormet oman ranteen ympärillä) tästä jalasta (polvitaive) kiinni, oma pää sisä-
tai ulkopuolella. Vastustajan jalka tulee olla kontaktissa mattoon. Tuomari
viheltää ottelun käyntiin välittömästi, kun ote on otettu. Vaikka
ote irtoaisikin painitaan 30 sekuntia, ellei sitä ennen pistesuorituksia synny.
15)
Painijoilla
on ottelun päättymisen jälkeen vähintään 15 minuuttia aikaa palautua ennen seuraavaa ottelua.
Lahdessa
Pertti Vehviläinen