Carl Allen: Käsikirja Painissa ja Atletiikassa
Yrjo Weilin 1904
V Osasto
Sääntöjä ja käytöllisiä viittauksia
Yleisiä painisääntöjä
Painikilpailuja koskevia neuvoja
- Painikilpailua toimeenpantaessa tulee ottaa lukuun niin pitkä aika, että kaikki osanottajat saavat painia toistensa kanssa ja että kaikki ottelut jos mahdollista voidaan ratkaista painimisella.
- Kilpailun, johon noin 10 à 12 osanottajaa on ilmoittautunut, tulee kestää 14 päivää, siten että joka toinen päivä käytetään painimiseen ja muut lepoon.
- Ellei aika salli sellaista kilpailun järjestämistä, voidaan hätätilassa ottelun aikaa rajoittaa siten, että ottelu kestää ainoastaan 15 minuuttia, jonka jälkeen seuraa 1 minuutin lepo ja sen jälkeen 5 tahi 10 minuutin paini pistelaskulla.
- Jos aika on lyhyt ja osanottajien luku suuri, voidaan antaa osan osanottajia erota, kun he ovat karsineet niin monta tappiota, kuin kilpailussa on palkintoja. Palkinnonsaajien väliset ottelut ovat ehdottomasti ratkaistavat painimisella.
Ennen kuin kilpailu alkaa, tulee palkintotuomarien päättää ja ilmoittaa osanottajille, minkä määräysten mukaan kilpailu tapahtuu.
Pistelasku ja pöytäkirjanpito
Jos mitään ratkaisua painilla ei voida saavuttaa, käytetään seuraavaa pistelaskua :
- Joka otetta suorittaessaan on onnistunut saamaan vastustajansa hartioilla lähelle mattoa, mutta ei täydellisesti voittamaan häntä, hän saa 1 pisteen.
- Joka ei ole onnistunut otteen suorituksessa, vaan sen kautta itse joutunut vaikeaan asemaan tahi joutuu vastustajan alle, hän saa 1 pisteen.
- Joka on onnistunut nousemaan ylös matolta, vaikka vastustaja koettaa sitä estää, hän saa 1 pisteen.
- Joka omien otteittensa kautta on joutunut sangen vaikeaan asemaan, mutta onnistunut siitä pelastamaan, hän saa 1 pisteen.
- Jos toinen osanottajista erittäin tarmokkaasti hyökkäilee, voidaan hänelle antaa 1-2 pistettä. Pisteitten luku ratkaisee.
Palkintotuomarien työn helpottamiseksi tehdään seuraavan näköinen yleiskaava:
|
|
Tähän kaavaan kirjoittaa palkintotuomari jokaisen osanottajan nimen, sen numeron mukaan, minkä tämä arpomisessa on vetänyt. Parijaotus tapahtuu siten, että 1 ja 2 alkavat kilpailun ensimmäisenä parina, 3 ja 4 toisena j.n.e. Jos osanottajien luku on pariton, esim. 5, tulee sen, joka on vetänyt numero 5, painia ensi kerran numero 1 kanssa, joka painii toisen kerran.
Kaavan vieressä oleva numerosarja osoittaa, missä järjestyksessä parien tulee painia saadakseen levätä pisimmän mahdollisen ajan.
Kaavaan merkitään + voitosta ja - tappiosta. Esim. Ottelussa 3-5 kesken on N. 5 voittanut N. 3. N. 5 saa silloin + N. 3 suhteen ja N. 3 - N. 5 suhteen. Katso kaavaa!
Painimatto
Jos harjoitushuoneistossa on löysä permanto tai jos harjoitellaan ulkona möyheällä maalla, pingoitetaan sen päälle purjekangas, niin että saadaan kiinteä alusta; myös voidaan huoneustoissa, joita erityisesti käytetään ainoastaan painimista varten, siroittaa löysäksi alustaksi muutaman tuuman paksuudelta nahkurin parkkia, hyvää santaa tahi sahajauhoa ja pingoittaa sen päälle vahva vaate, niin ettei tomua tunge sen läpi. Ellei tähän ole tilaisuutta, tulee kaikissa tapauksissa hankkia painimatto eikä koskaan painia kovalla permannolla, jolla hyvin helposti voidaan vahingoittaa erittäin pääkalloansa j. s., puhumattakaan ihonaarmuista. Täten useimmat vasta-alkavat kadottavat halunsa painimiseen.
Paraimmat- painimatot ovat jouhesta, meriruohosta tai puuvillasta hyvin neulotut ohuet patjat. Edelleen paksut matot huopasta tai kokossäije-aineesta, jommoisia erityiset voimistelutarpeita valmistavat tehtaat toimittavat ja joiden yli pingoitetaan vahva purjekangas tomun ja vahingoittumisen välttämiseksi. Kankaan ei tarvitse olla mattoon kiinnitetty, vaan voi se olla 2 osainen, joista toinen pannaan maton alle, toinen sen päälle. Käyttämisen jälkeen kieritetään matto kokoon, puhdistetaan molemmat vaatteet ja kieritetään ne maton ympäri.